Ala, la prima rivista Islamica

Esce la prima rivista dedicata alla moda islamica ed è subito un grande successo. Accade in Turchia dove “Ala” (che in turco ottomano significa “bellezza”), rivista che porta in copertina le donne con il velo, è riuscita a insidiare le vendite dei colossi dell’editoria cartacea femminile come Marie Claire e Cosmopolitan.

Ala esce meno di un anno fa, e fin dall’inizio vende migliaia di copie, eguagliando le copie delle riviste femminili occidentali.

Il magazine è stato fondato da due pubblicitari, che hanno capito molto bene quale segmento di mercato non era stato ancora toccato, ovvero quello delle donne islamiche che si vestono secondo la moda tasettur (velata), moda che prevede vestiti lunghi, braccia coperte e ovviamente il velo.

Il successo editoriale di Ala in una Turchia laica sancisce con forza la volontà da parte di una porzione di popolazione femminile di rivendicare il velo come scelta culturale e religiosa personale.

Infatti per sottolineare la laicità dello stato turco, dagli anni 20 è proibito per le donne indossare il velo negli uffici pubblici e, ancora nelle università, rappresenta un problema. Le cose stanno cambiando con l’impegno politico del premier islamico moderato Erdogan, che piano piano sta lottando per appianare questa discriminazione religiosa.

 

 

Published the first magazine devoted to Islamic fashion and is an immediate success. Happens in Turkey, where the “Wing” (which in Ottoman turkish means “beauty”), a magazine that brings to cover women with headscarves, was able to undermine the sales of paper publishing giants women like Marie Claire and Cosmopolitan.

Wing comes less than a year ago, and ever since then sells thousands of copies, equaling copies of Western women’s magazines.

The magazine was founded by two advertisers, who understood very well what segment of the market had not yet been reached, namely that of Muslim women who dress according to the fashion tasettur (veiled), which provides fashion long dresses, arms covered, and of course the veil.

The publishing success of Ala in a secular Turkey strongly enshrines the will on the part of a portion of the female population to claim the veil as a cultural choice and personal religious experience. In fact, to emphasize the secular state turkish, from the 20s is forbidden for women to wear a veil in public offices and, still in the universities, is a problem. Things are changing with the political commitment of Prime Minister Erdogan’s moderate Islamist, which is slowly struggling to settle this religious discrimination.

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